Hemma hos Ulrika

Alla inlägg under augusti 2008

Av Ulrika - 31 augusti 2008 20:32

Jag gjorde idag färdigt min lay-out till en utmaning på Svensk scrapbooking (se länk i högermarginalen!).

Temat var LYCKA, och jag hittade några bilder på en väldigt lycklig Lukas som fick springa i vattenspridaren en varm dag i maj i år.

Det blev en färgglad lay-out som jag är nöjd med!


Förresten, jag vann utmaningen med min halvt genomskinliga lay-out "En liten tur med båten", se längre ner!



Av Ulrika - 29 augusti 2008 10:56

I dagarna har jag färdigställt ett stort antal scrap-layouter som jag satt och pysslade med under de regniga dagarna i somras. Mestadels var det texten till sidorna som saknades. Jag har följdaktligen suttit vid datorn och plitat på roliga och bra texter som bäst kan beskriva det man ser på fotona!

Några av texterna skrev jag ut på självhäftande genomskinlig plastfilm, typ OH-film. Mycket praktiskt! Du ser det på "la policia"-layouten här nedan.

Det är bra ifall man vill att bakgrunden ska synas igenom, och det kan man ju vilja ibland.


Nu får ni lämna kommentarer på lay-outerna! Är färgerna bra kombinerade? Hur är fotografierna? Skulle ni ha lagt till något annat på layouterna?

Blir nån sugen på att scrap-lifta ?(ett fint ord i scrappar-världen som betyder att man helt ohämmat plagierar en liten del eller nästan hela layouten från någon). Scraplifta gärna, men lova då att visa mig din layout!!

Av Ulrika - 25 augusti 2008 22:18

Jag har idag sett att jag för närvarande leder omröstningen i utmaningen på Svensk scrapbooking där man skulle scrappa med genomskinliga saker!! Det är den l-o du ser här nedanför!!

Tjohoo! Vad spännande!


Av Ulrika - 24 augusti 2008 21:03

Nu är jag färdig med äppelmoset, det blev sex st. burkar med härligt ljusgult äppelmos!! Smaskigt! Vi har ju tre äppelträd så det finns en del att ta av! Mycket har tyvärr ruttnat och fallit ner, men det finns ändå tillräckligt.


Bilderna du ser nedan är tre lay-outer jag färdigställt ganska nyligen.

Först är det en föreställande mitt växthus i vinterskrud. Då är det verkligen lååångt kvar till sommaren!

Den i mitten föreställer Pontus när han skulle ta sig ett dopp i poolen i juni. Jag gillar verkligen det mönstrade pappret som passar så bra till Pontus "baddräkt". Chipboard-plattan med texten "GO!" var egentligen först inte tänkt att vara själva titeln, men den passade så bra där, och jag kom inte på något bättre, så det blev en bra beskrivning av vad vi ser!

Den undre har jag gjort till en utmaning på Svensk scrapbooking.se. Man skulle scrappa genomskinligt, och jag tog i ordentligt!

Bakstycket är en bit mjuk plast som en gång i tiden var en förpackning till ett lakan från Hemtex. Jag skar ut en ram i ett vackert papper från Forma Hantverk som heter "Virrvarr".

Som bokstäver använde jag dels de snygga blå och dels de läckra "mjölkiga" bokstäverna i plast från Maya Road. Jag målade kanterna på baksidan av dem för att de skulle framhävas mot bakgrunden!


Av Ulrika - 24 augusti 2008 16:02


Igår påbörjade jag en lay-out med det foto jag printade ut på en bit tyg! Jag fortsatte idag, men är inte riktigt klar. Det är ju så mycket annat som ska göras här hemma, plocka äpplen och koka äppelmos t.ex.


Men jag visar upp min halvfärdiga l-o ändå. Det som saknas är texten som ska finnas under fotot. Fotomattan kommer vara fäst i ett gångjärn i vänsterkanten. Texten har jag påbörjat i Word, men har inte valt passande typsnitt än. Vad tycks?





Av Ulrika - 23 augusti 2008 17:45

Testade idag att skriva ut ett foto på tyg! Jag fick inspiration i en scrapbooking-tidning och googlade mig sedan vidare till lite ytterligare information! Det visade sig att man kan använda omslagspappret från bunten med skrivarpapper som du säkert har hemma i skrivbordslådan. Det är ju vaxat på ena sidan, och det är det man vill åt! 


Det går nämligen att stryka (med stykjärn) fast en bit tyg på pappret och sedan köra det genom skrivaren!

Jag tog en bit av ett gammalt tunt örngott, strök med medelvärme, och la det till rätta i skrivaren. Jag var tvungen att pröva några gånger innan det blev bra... Ett tips är att fästa tyget lite extra med några tejpbitar! Du bör också göra lite ändringar i skrivarinställningarna, jag valde t.ex "oh-film" som jag tror gör att det kommer lite mindre bläck. Du kanske också kan ändra tjocklek på pappret i dina inställningar, då gör du det!


Testa gärna du också och hör av dig och berätta hur det gick!  



Av Ulrika - 18 augusti 2008 10:13

Idag fick jag ett mail från en av de som sköter det amerikanska scrapbooking-forumet www.scrapbooks.com. Hon meddelade att hon plockat bort en av mina lay-outer från galleriet, den du ser här nedan.

Hon skrev att en av de andra medlemmarna hade suttit och tittat i galleriet tillsammans med sitt barn, och hade upprörts sååå när hon såg bilden av nakna tuttar... Det spelade tydligen ingen roll att det var plast-tuttar!

Jag var ju och tittade på Pride-paraden med Pontus 7 år, och han verkar inte ha tagit skada av att ha sett både plast-tuttar och riktiga tuttar...


Kan ni förstå att USA är det land som kallar sig "land of the free"! Hur menade de då? Är man så rädd för att ens barn ska få se en bild av tuttar (fake eller riktiga spelar ingen roll)? USA som jag gärna kallar dubbelmoralens land och där man sprutar ut den ena grova våldsfilmen efter den andra, och enligt uppgift har den högsta procentdelen seriemördare i världen? Men ett par tuttar klarar man inte av?


Eller består forumet i fråga av en bunt inskränkta hemmafruar från den kristna högern som aldrig skulle komma på tanken att amma sina barn av rädsla för att de då skulle få se deras bröst?

Inte undra på att man har en hög frekvens av tonårsgraviditeter när man inte klarar av att ha en ordentlig sexualundervisning i skolorna... Suck!


Jag skrev ett relativt syrligt svar att jag såklart tänka följa reglerna på forumet, och att jag glömde bort att det var skillnader mellan våra länder i kultur och hur man ser på "such things". Jag tar risken att bli utkastad...

Jag menar, ett land som ständigt legat i krig de senaste 200 åren (under samma period har vi i Sverige levt i total fred), och som upprörs över tuttar men som tycker att det är var mans rätt att äga ett vapen och i vissa stater till och med få bära det på sig, så känns det inte som en katastrof att bli utslängd från deras forum!


Så, för att fira att Sverige, och föralldel övriga nordiska länder, är det verkliga "land of the free" så visar jag stolt upp min lay-out på min svenska blogg!

Skriv GÄRNA en kommentar om hur du tycker att det ligger till med kulturskillnaderna mellan USa och Sverige!

Av Ulrika - 13 augusti 2008 22:10

Idag var det dags för grabbarna att börja fritids och dagis. De var nog lite förväntansfulla, men också lite sugna på att fortsätta ha det lugnt och skönt hemma... De har ju varit lediga i över 7 veckor och har kunnat sova länge på mornarna, vara uppe sent på kvällarna, se på TV och sitta framför datorn nästan hur mycket som helst!

Nu fick de istället ta igen sig framför TV:n på eftermiddagen när jag hämtat dem. De var onekligen lite trötta och sega, och fick sitta och slappa medan jag lagade middag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards